- admin
- aug, 24, 2016
- Projecten
- No Comments
Als commercieel directeur van het toegepast onderzoeksinstituut Alterra (onderdeel van WageningenUR) heeft Chris 5 jonge business innovators aangenomen. Als wetenschappelijke onderzoeksorganisatie was het gebruikelijk om alleen experts aan te nemen met een stevige wetenschappelijke track record. Chris heeft echter de uitdaging aangenomen, samen met de HR afdeling, om af te stappen van dit traditionele model om ook als onderzoeksorganisatie de markt beter te begrijpen en daardoor beter te bedienen.
Met de HR afdeling werd een wervingscampagne opgestart waarin werd gevraagd om kandidaten met specifieke en extern gerichte competenties, in plaats van hoge citatie indices en proefschriften. Jonge mensen met goede communicatie vaardigheden, creativiteit, commercieel, klantgericht en gedreven door samenwerking werden aangemoedigd te solliciteren. Dit leidde tot meer dan 200 sollicitaties, waaruit uiteindelijk 5 mensen werden geselecteerd.
Gedurende hun eerste twee jaar in de organisatie (maar ook daarna) werden de business innovator gecoached door Chris en kregen ze een opleidingsprogramma van 2 jaar gericht op persoonlijke ontwikkeling en verdere ontwikkeling van hun commerciele vaardigheden in een wetenschappelijke omgeving.
De jonge business innovators zorgden voor nieuwe energie in de organisatie en werden, alhoewel de oudere generatie soms moest wennen aan deze nieuwe energie, omarmd door de organisatie. Sinds deze succesvolle campagne zijn de zg. ‘com-skills’ een standaard element geworden in de werving van personeel.